אללוף: "אי אפשר להוציא ילד מהעוני אם לא מוציאים אותו משכונת המצוקה שלו"

    שלמה בן יוסף No Comments on אללוף: "אי אפשר להוציא ילד מהעוני אם לא מוציאים אותו משכונת המצוקה שלו"
    21:25
    01.05.24
    אבי בלום No Comments on ח"כ ביסמוט: "אנחנו משחקים לידי האויב"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום התקיימה ישיבה של ועדת הכספים שדנה בהמלצות של ועדת אלאלוף למאבק בעוני בישראל. בועדה נוכחו שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן, וכן יו"ר הוועדה מר אלי אלאלוף שנשא דברים והציג את המסקנות וההמלצות העיקריות. לפי דבריו של אלאלוף, עוני הוא בעיה מערכתית, ויש בה מימדים של בריאות, חינוך, דיור, ביטחון אישי ועוד. "אי אפשר להוציא ילד מהעוני אם לא מוציאים אותו משכונת המצוקה שלו", מדגיש אלאלוף. לכן הפיתרון לעוני חייב להיות מערכתי, מעוגן בתוך המנגנון הקיים, ולעבור באופן רוחבי בכל המשרדים.

    אחד הגורמים המרכזיים במלחמה בעוני, כפי שמכריז אלאלוף, הוא פיתרון לבעיית הדיור. ראשית, מדובר ב-140 אלף משפחות שמקבלות לכאורה סיוע לשכר דירה, אבל הסכום אינו מציאותי ולא פותר את הבעיה. אך יותר חשוב מכך, היעדר הדיור הציבורי – וחיסולו השיטתי שנעשה בכל השנים האחרונות ע"י כל הממשלות – הוא בעיה מספר אחת. "אם ניקח משפחה של ארבע נפשות, שמשתכרת ביותר מ-7000 ש"ח, אבל מוציאה 60-80% מהתקציב על הדיור, גם אם נוסיף לה קצבה של 10%, זה לא יעזור לה", מדגיש אלאלוף. מה שמחזיק את האנשים במצבם העגום זה היעדר פתרונות דיור. ואכן, לפי דוח אלאלוף, נראה שישנו ניסיון לחסל את הדיור הציבורי בישראל, כאשר מתוך 120 אלף דירות שהיו במלאי, נותרו 65 אלף. גם הטיפול והאחזקה של הדירות במצב קטסטרופאלי. חייבים להגדיל את המלאי של הדירות ולשפר את אחזרתם ושיפוצם של המבנים הקיימים, ואכן הועדה ממליצה לבנות כ-800-900 דירות בשנה (זו המלצה מצומצמת, כאשר ההמלצות של תת-ועדה שדנה בנושא הדיור, דיברו על כמויות גדולות בהרבה).

    ליישום של המלצות הדו"ח ידרשו סכומים גבוהים, אך אלאלוף מסביר ש"מדובר במצב כל-כך חמור, שזה לא צריך להפתיע. אנחנו יודעים לאן להפנות כל שקל שנקבל ליישום ההמלצות". ח"כ סתיו שפיר (עבודה) הצטרפה וקראה: "גמרתם את שנת התקציב עם עודף של 5 מיליארד ש"ח, למה שלא תנצלו אותם ליישום של ההמלצות?" לגבי יישום המלצות של בניית יחידות הדיור הציבורי, הכסף למטרה זו אמור להגיע מהקרן שבה מופקדים כספי המכר של הדירות הישנות. הבעיה היא שהאוצר טרם הקים קרן כזו, בניגוד להחלטה לקיים את חוק הדיור הציבורי אשר מורה על מכירת הדירות במחירים מוזלים לדיירים והשימוש בכסף לרכישת דירות חדשות.

    הדיון במסקנות הוועדה לא מוצה בישיבה. דיירת הדיור הציבורי, מיטל כהן, טוענת: "קולו של העני לא נשמע בוועדה, לקחו לנו גם את זכות הדיבור. החינוך, הבריאות, הביטחון – כל זה מתחיל מהבית. אם אין דיור ציבורי, אין לנו כלום". אור סיונוב, "הקשת הדמוקרטית המזרחית": "הפיתרון שמציעה הוועדה מגוחך, כי 800 דירות בשנה לא יפתרו מצוקה של מחסור בעשרות אלפי דירות במלאי. אבל גם את המסקנות הקיימות לא ברור כיצד יישמו, כי הכסף איננו".

    ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו), נציגה של שדולת הדיור, ציינה שהיא דורשת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית על מנת לבדוק מה קרה לכספי המכר של הדיור הציבורי – מדובר במיליארדי שקלים ש"הוטמעו" ולא הגיעו ליעדם כפי שמורה החוק.



    0 תגובות